Tapahtumat
Katso alta uusimmat tapahtumamme ja ilmoittaudu mukaan!
Työpajat
Tule mukaan Menestysreseptin työpajoihin kehittämään organisaationne yhteisiä toimintatapoja sekä lisäämään työhyvinvointianne asiantuntevassa ja vuorovaikutteisessa ympäristössä! Työpajamme tarjoavat joustavan ja osallistavan tavan pureutua juuri teidän organisaatiotanne koskettaviin teemoihin. Asiantuntijoina toimivat hankkeidemme asiantuntijat eri puolilta Suomea.
Työpajat on jaettu teemoihin: sujuvoittaminen, tuottavuus ja työhyvinvointi. Valitse itseäsi kiinnostavat työpajat ja ilmoittaudu, oli se sitten yksi tai useampi työpaja. Huomaathan kuitenkin, että työpajoja järjestetään kahtena eri ajankohtana, mutta ne ovat sisällöltään samat. Työpajat ovat avoimia koko yrityksenne henkilöstölle. Voit osallistua työpajaan, vaikka et vielä aiheen parissa työskentelisikään – utealiaisuus on hyvä piirre ravintola-alalla!
Ilmoittaudu työpajoihin tästä! (elomake.samk.fi)Sujuvoittaminen
Orderi ti 23.9.2025 klo 14:00–16:00 ja ti 30.9.2025 klo 9:00–11:00
Kirkastetaan tuotantoprosessit. Hyvin toimivat prosessit sujuvoittavat työtä, lisäävät tuottavuutta ja keventävät kuormitusta.
Työpajan tavoitteena on kirkastaa ravintolatoiminnan työprosesseja. Hyvin toimivat prosessit sujuvoittavat arjen työtä, lisäävät tuottavuutta ja vähentävät henkilöstön kuormitusta. Prosesseilla on tärkeä merkitys yritysten tavoitteiden toteutumisessa ja asiakkaiden tarpeisiin vastaamisessa. Työpajassa tunnistetaan ja tarkastellaan keskeisiä ravintolatyön prosesseja ja erilaisia toimintatapoja.
Lisäksi perehdytään siihen, miten mittaaminen, arviointi ja ongelmanratkaisu tukevat prosessien jatkuvaa kehittämistä kohti tavoitetilaa. Työpaja vahvistaa osallistujien osaamista ja valmiuksia prosessityöhön, jotta kehittämisellä saavutetaan vaikuttavia ja pysyviä tuloksia.
Tämän työpajan avulla:
- Opit tunnistamaan ja mallintamaan yrityksesi keskeisiä työprosesseja
- Opit soveltamaan Lean-ajattelua oman toiminnan kehittämisessä
- Opit arvioimaan hukan määrää omassa työssäsi
- Saat konkreettisia työkaluja ja tukea prosessityön käynnistämiseen ja edistämiseen
Työpajassa työskennellään pienryhmissä lyhyitä harjoitteita tehden. Työpajaan liittyy yrityskohtainen ennakkotehtävä.
Ilmoittautumiset 23.9. työpajaan 22.9. klo 12.00 mennessä ja 30.9. työpajaan 29.9. klo 12.00 mennessä.
Ilmoittaudu työpajaan tästä! (elomake.samk.fi)Kouluttajat:
Restonomi (YAMK) Kirta Nieminen on ravitsemisalan monipuolinen osaaja, joka työskentelee lehtorina ja TKI-asiantuntijana Seinäjoen ammattikorkeakoulussa. Hänellä on vahva kokemus ammattikeittiöiden ruokatuotannon kehittämisestä, tilasuunnittelusta, kestävästä kehityksestä sekä digitaalisten ratkaisujen hyödyntämisestä ravitsemisalalla. Kirtan erityisiä kiinnostuksen kohteita ovat kestävien ruokaratkaisujen kehittäminen ja vastuullisuuden edistäminen, ammattikeittiöiden prosessien tehostaminen, sekä työhyvinvoinnin ja ergonomian vahvistaminen osana kokonaisvaltaista ruokapalvelujen kehittämistä.
Mika Kylänen työskentelee opetus- ja asiantuntijatehtävissä Tampereen ammattikorkeakoulussa. Hänen vahvuusalueitaan ovat liiketoiminnan kehittäminen ja palvelukehittäminen, elämystalous ja tulevaisuuksien ennakointi. Näissä valmennuksissa hän on keskittynyt asiakaskokemuksen parantamisen, työprosessien kehittämisen ja jatkuvan oppimisen aihepiireihin. Hän on erittäin innostunut ravintolayritysten auttamisesta ja niiden toiminnan eteenpäin viemisestä.
Hukka hukassa to 18.9.2025 klo 9:00–11:00 ja to 2.10.2025 klo 9:00–11:00
Työarki voi tuntua kuormittavalta, kun tehtäviä on paljon, muutoksia tulee yllättäen ja aikaa suunnittelulle on liian vähän. Lean-ajattelun mukaan jokaisessa työssä on hukkaa – asioita, jotka eivät tuota arvoa asiakkaalle tai tavoitteelle, mutta vievät aikaa ja energiaa.
Tässä työpajassa tarjoamme keinoja tehdä työstä hallittavampaa ja sujuvampaa poistamalla hukkaa ja vahvistamalla niitä asioita, jotka oikeasti tuottavat arvoa. Keskitymme yhdessä siihen, miten:
- Selkeyttää työtehtäviä ja ohjeistuksia – jotta virheet vähenevät ja kaikki tietävät mitä tehdään.
- Priorisoida ja järjestää työtä Lean-periaatteiden avulla – jotta resurssit kohdistuvat olennaiseen ja turha työ poistuu.
- Vähentää hukkaa – eli tunnistaa asiat, jotka vievät aikaa, mutta eivät tuota hyötyä asiakkaalle tai organisaatiolle.
Kun opimme tunnistamaan hukkaa ja virtaviivaistamaan prosesseja, arki helpottuu, kuormitus vähenee ja jaksaminen paranee. Tämä ei tarkoita, että teemme enemmän, vaan että teemme oikeita asioita tehokkaammin ja viisaammin.
Mitä osallistuja saa työpajasta:
- Priorisoit ja järjestät työn – tärkeimmät asiat ensin, turhat pois
- Tunnistat ja poistat hukkaa – käytännön harjoitusten avulla
- Sovellat Lean-periaatteita omassa arjessa – pienin askelin kohti sujuvampaa työtä
Kun työ on hallittavampaa ja sujuvampaa, jaksaminen paranee ja asiakas saa enemmän arvoa vähemmällä vaivalla.
Ilmoittautumiset 18.9. työpajaan 15.9. klo 18.00 mennessä ja 2.10. työpajaan 29.9. klo 18.00 mennessä.
Ilmoittaudu työpajaan tästä! (elomake.samk.fi)Kouluttajat:
KM Eliisa Ylisellä on pitkä työkokemus opetuksesta sekä myös vahva käytännön kokemus keittiötyön tehtävistä, kuten kokkina ja esihenkilönä toimimisesta. Hän työskentelee lehtorina restonomikoulutuksessa Seinäjoen ammattikorkeakoulussa. Työssä korostuvat käytännönläheisyys, laadukas palvelu ja kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen merkitys.
Tradenomi (YAMK) Ann-Mari Karvinen on kokenut LAB ammattikorkeakoulun lehtori ja asiantuntija, joka yhdistää koulutuksissaan asiakaskokemuksen kehittämisen, asiakaspalvelun johtamisen ja prosessijohtamisen osaamisen. Hänellä on yli 20 vuoden käytännön kokemus ravintola- ja palvelualalta sekä vahva ymmärrys siitä, miten prosessit, järjestelmät ja ihmiset saadaan toimimaan tehokkaasti yhteen. Ann-Mari auttaa organisaatioita kehittämään asiakaspalvelun prosesseja niin, että ne tukevat sekä asiakastyytyväisyyttä että liiketoiminnan tavoitteita.
Restonomi (YAMK) Taina Seppälä-Kolkka työskentelee asiantuntijana Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan (TKI) tiimissä. Hänellä on vahvaa osaamista kestävän kehityksen edistämisessä sekä ammattikeittiöiden ruokatuotannon kehittämisessä. Seinäjoen ammattikorkeakoulussa hän on toiminut noin seitsemän vuoden ajan hanketoiminnan parissa, keskittyen erityisesti ruokahävikin vähentämiseen ja prosessien optimointiin. Tainan erityisosaamista on käytännönläheisten ja mitattavia tuloksia tuottavien ratkaisujen rakentaminen yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa.
Mun työt ja sun työt ti 30.9.2025 klo 14:00–16:00 ja to 9.10.2025 klo 9:00–11:00
Keittiön ja salin työnkulun optimointi perustuu selkeään roolitukseen, tehokkaaseen työnjakoon ja asiakkaan sujuvaan palvelupolkuun, mikä parantaa palvelun laatua ja työtehoa.
Työpajan tavoitteena on selkeyttää vastuualueita, parantaa sisäistä viestintää ja optimoida arjen tekemistä – asiakaslähtöisesti ja tuloksellisesti.
Työpajassa työskennellään vuorovaikutteisesti ja käytännönläheisesti. Osallistujat pääsevät yhdessä pohtimaan, havainnoimaan ja kehittämään keittiön ja asiakaspalvelun yhteistyötä konkreettisten harjoitusten kautta. Työskentely tapahtuu pienryhmissä, koko ryhmän keskusteluissa ja yhteisissä pohdinnoissa, joissa hyödynnetään osallistujien omia kokemuksia ja näkemyksiä.
Työpajassa korostetaan yhteistä oivaltamista, roolien selkeyttämistä ja palvelupolun ymmärtämistä asiakkaan näkökulmasta. Tavoitteena on luoda ja jakaa käytännön työkaluja, joita voi soveltaa suoraan omassa työympäristössä – heti seuraavasta työvuorosta alkaen.
Tämän työpajan avulla:
- Selkeytetään rooleja ja vastuualueita keittiön ja asiakaspalvelun välillä, jotta jokainen tiimin jäsen tietää oman tehtävänsä ja sen rajat.
- Tunnistetaan ja kehitetään työnjakoa, joka tukee sujuvaa palvelupolkua ja vähentää päällekkäistä tekemistä.
- Vahvistetaan sisäistä viestintää, jotta yhteistyö toimii saumattomasti kiireenkin keskellä.
- Lisätään ymmärrystä asiakkaan palvelupolusta, ja miten jokainen rooli vaikuttaa asiakaskokemukseen.
Ilmoittautuminen 30.9. työpajaan 26.9. klo 18:00 mennessä ja 9.10. työpajaan 7.10. klo 18:00 mennessä.
Ilmoittaudu työpajaan tästä! (elomake.samk.fi)Kouluttajat:
KM Eliisa Ylisellä on pitkä työkokemus opetuksesta sekä myös vahva käytännön kokemus keittiötyön tehtävistä, kuten kokkina ja esihenkilönä toimimisesta. Hän työskentelee lehtorina restonomikoulutuksessa Seinäjoen ammattikorkeakoulussa. Työssä korostuvat käytännönläheisyys, laadukas palvelu ja kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen merkitys.
KM Arja Luirolla on monipuolinen koulutus, työkokemus ja verkosto ravintola-alalta. Hän työskentelee lehtorina Tampereen ammattikorkeakoulun palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelmassa. Hän ymmärtää ravintolatoiminnan taloudelliset realiteetit ja sen, miten sujuva työnjako, selkeä roolitus ja toimiva yhteistyö vaikuttavat paitsi arjen sujuvuuteen myös tulokseen. Hankkeessa hän toimii yritysten tukena kehittämistyössä, auttaen tiimejä löytämään käytännönläheisiä ratkaisuja, jotka tukevat sekä työhyvinvointia että liiketoiminnan tavoitteita.
Digikilut ja -kalut to 25.9.2025 klo 14:00–16:00 ja to 2.10.2025 klo 14:00–16:00
Hyödynnetään digitaalisia työkaluja ja automaatiota. Digitaaliset työkalut ja automaatio tehostavat ravintolatyötä – varausjärjestelmät, tilausten hallinta ja keittiön teknologia sujuvoittavat prosesseja ja parantavat asiakaskokemusta.
Työpajassa perehdytään siihen, miten digitaaliset työkalut ja automaatio voivat tukea ravintolatoimintaa. Käytännön esimerkkien kautta tarkastellaan järjestelmien ja automaation roolia työn sujuvoittamisessa ja asiakaskokemuksen parantamisessa.
Lisäksi käsitellään, miten teknologian avulla voidaan vähentää manuaalista työtä, parantaa tiedonkulkua ja tukea päätöksentekoa. Työpaja vahvistaa osallistujien ymmärrystä digitaalisten ratkaisujen mahdollisuuksista ja antaa konkreettisia työkaluja niiden hyödyntämiseen omassa työssä.
Tämän työpajan avulla:
- Saat käsityksen ravintolatyöhön soveltuvista digitaalisista ratkaisuista
- Tunnistat kuinka digitalisaatio ja automaatio vaikuttavat työn sujuvuuteen, kannattavuuteen ja asiakaskokemukseen
- Saat käytännön vinkkejä teknologian hyödyntämiseen arjen työssä
- Saat vinkkejä digitaalisten työkalujen käyttöönottoon ja kehittämiseen
Työpajan alussa kartoitetaan, millaisia työkaluja työpaikoilla on jo käytössä ja tehdään lyhyitä harjoitteita.
Ilmoittautumiset 25.9. työpajaan 23.9. klo 18.00 mennessä ja 2.10. työpajaan 30.9. klo 18.00 mennessä.
Ilmoittaudu työpajaan tästä! (elomake.samk.fi)Kouluttajat:
Restonomi (YAMK) Kirta Nieminen on ravitsemisalan monipuolinen osaaja, joka työskentelee lehtorina ja TKI-asiantuntijana Seinäjoen ammattikorkeakoulussa. Hänellä on vahva kokemus ammattikeittiöiden ruokatuotannon kehittämisestä, tilasuunnittelusta, kestävästä kehityksestä sekä digitaalisten ratkaisujen hyödyntämisestä ravitsemisalalla. Kirtan erityisiä kiinnostuksen kohteita ovat kestävien ruokaratkaisujen kehittäminen ja vastuullisuuden edistäminen, ammattikeittiöiden prosessien tehostaminen, sekä työhyvinvoinnin ja ergonomian vahvistaminen osana kokonaisvaltaista ruokapalvelujen kehittämistä.
YTM, restonomi (AMK) Eeva Puhakainen on monipuolinen viestinnän, johtamisen ja HR-alan ammattilainen, joka on kerryttänyt kokemusta erityisesti ravintola- ja media-alalta sekä koulutussektorin lisäksi yksityisiltä palveluyrityksiltä. Hän on työskennellyt pitkään asiantuntija- ja tiiminvetotehtävissä. Hänen erityiset mielenkiinnon kohteensa liittyvät digitalisaation mahdollisuuksiin, ihmisten väliseen viestintään ja sen johtamiseen, ratkaisukeskeisyyteen ja kokeiluihin. Tällä hetkellä Eeva työskentelee TKI-asiantuntijana ja viestinnän lehtorina Haaga-Helia amk:ssa sekä yrittäjänä tarjoten koulutus- ja konsultaatiopalveluja.
Tuottavuus
Kapteeni luotsaa ti 30.9.2025 klo 9:00–11:00 ja ti 7.10.2025 klo 9:00–11:00
Haetaan yhdessä käytännön keinoja, joilla valmentava johtaminen, motivointi ja palkitseminen tukevat henkilöstön sitoutumista ravintola-alalla.
Tämän työpajan tavoitteena on tutustua valmentavan johtamisen perusperiaatteisiin ja siihen, miten ne näkyvät arjen työtilanteissa. Työpajassa pohditaan, millaiset tekijät motivoivat työntekijöitä ja miten jokainen voi omalla toiminnallaan tukea työyhteisön sitoutumista. Lisäksi tavoitteena on tunnistaa monipuolisia palkitsemisen keinoja ja jakaa käytännön kokemuksia siitä, mikä ravintola-alalla todella toimii. Työpaja tarjoaa tilaisuuden yhdessä oppimiseen ja erilaisten näkökulmien vaihtoon alan ammattilaisten kesken. Lopputuloksena osallistujat saavat konkreettisia ideoita ja työkaluja, joita voi hyödyntää omassa työssä heti koulutuksen jälkeen.
Tämän työpajan avulla:
- Ymmärrät, mitä valmentava johtaminen tarkoittaa ravintola-alan arjessa.
- Osaat tunnistaa henkilöstöä motivoivia tekijöitä.
- Saat käytännön vinkkejä monipuolisiin palkitsemisen keinoihin.
- Löydät konkreettisia työkaluja, joilla vahvistat henkilöstön sitoutumista.
Ilmoittautumiset 30.9. työpajaan 29.9. klo 12.00 mennessä ja 7.10. työpajaan 6.10. klo 12.00 mennessä.
Ilmoittaudu työpajaan tästä! (elomake.samk.fi)Kouluttajat:
YTM, Restonomi (AMK) Eeva Puhakainen on monipuolinen viestinnän, johtamisen ja HR-alan ammattilainen, joka on kerryttänyt kokemusta erityisesti ravintola- ja media-alalta sekä koulutussektorin lisäksi yksityisiltä palveluyrityksiltä. Hän on työskennellyt pitkään asiantuntija- ja tiiminvetotehtävissä. Hänen erityiset mielenkiinnon kohteensa liittyvät digitalisaation mahdollisuuksiin, ihmisten väliseen viestintään ja sen johtamiseen, ratkaisukeskeisyyteen ja kokeiluihin. Tällä hetkellä Eeva työskentelee TKI-asiantuntijana ja viestinnän lehtorina Haaga-Helia amk:ssa sekä yrittäjänä tarjoten koulutus- ja konsultaatiopalveluja.
MMM Outi Rekola on ravintola-alan kokenut asiantuntija ja kouluttaja, jolla pitkä ja monipuolinen työkokemus alan eri tehtävistä erityisesti Helsingissä sekä kansainvälistä kokemusta Lontoosta. Hän toimii tällä hetkellä ravintolaliiketoiminnan lehtorina Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Outin akateeminen tausta yhdistää kuluttajakäyttäytymisen, sosiaalipsykologian ja johtamisen näkökulmia. Outia kiinnostavat erityisesti työelämän vuorovaikutuskulttuuri, vastuullinen ja inhimillinen johtaminen sekä asiakaskokemuksen kehittäminen ravintola-alalla.
Opin ja ilon kautta ti 16.9.2025 klo 9:00–11:00 ja to 2.10.2025 klo 14:00–16:00
Osaamisen johtaminen ja kehittäminen parantavat organisaation kilpailukykyä sekä lisäävät henkilöstön sitoutumista ja työhyvinvointia. Ota haltuun välineitä osaamisen johtamiseen, kehittämiseen ja perehdyttämiseen.
Työpajassa saat välineitä tunnistaa ja sanoittaa omaa ja muiden osaamista. Työntekijää tuetaan innostumaan mikro-oppimisesta osana arkea, ja esihenkilötehtävissä työskenteleville tarjotaan avaimia johtaa osaamista työyhteisössä ja yksilöitä tukien.
Luvassa on tietoiskuja, keskustelua ja käytännönläheisiä harjoituksia. Yhdessä pohdimme, mitä osaamisen johtaminen tarkoittaa arjessa. Tunnistamme vahvuuksia ja hyödynnämme niitä ravintolan tuottavuuden parantamisessa. Saat keinoja kääntää osaamisen kilpailueduksi.
Tämän työpajan avulla osaat:
- Tunnistaa ja sanoittaa omaa ja muiden osaamista
- Innostua mikro-oppimisesta osana arkea
- Johtaa osaamista työyhteisössä ja yksilöitä tukien
Ilmoittautumiset 16.9. työpajaan 15.9. klo 12.00 mennessä ja 2.10. työpajaan 1.10. klo 12.00 mennessä.
Ilmoittaudu työpajaan tästä! (elomake.samk.fi)Kouluttajat:
MMM Outi Rekola on ravintola-alan kokenut asiantuntija ja kouluttaja, jolla pitkä ja monipuolinen työkokemus alan eri tehtävistä erityisesti Helsingissä sekä kansainvälistä kokemusta Lontoosta. Hän toimii tällä hetkellä ravintolaliiketoiminnan lehtorina Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Outin akateeminen tausta yhdistää kuluttajakäyttäytymisen, sosiaalipsykologian ja johtamisen näkökulmia. Outia kiinnostavat erityisesti työelämän vuorovaikutuskulttuuri, vastuullinen ja inhimillinen johtaminen sekä asiakaskokemuksen kehittäminen ravintola-alalla.
Mika Kylänen työskentelee opetus- ja asiantuntijatehtävissä Tampereen ammattikorkeakoulussa. Hänen vahvuusalueitaan ovat liiketoiminnan kehittäminen ja palvelukehittäminen, elämystalous ja tulevaisuuksien ennakointi. Näissä valmennuksissa hän on keskittynyt asiakaskokemuksen parantamisen, työprosessien kehittämisen ja jatkuvan oppimisen aihepiireihin. Hän on erittäin innostunut ravintolayritysten auttamisesta ja niiden toiminnan eteenpäin viemisestä.
Terttu Roivas on kokenut työhyvinvoinnin asiantuntija, joka toimii fysioterapian lehtorina ja työsuojeluvaltuutettuna Tampereen ammattikorkeakoulussa. Hänellä on yli 30 vuoden kokemus kehon käytöstä, ergonomiasta ja kehonhuollosta. Työsuojeluvaltuutettuna Terttu on perehtynyt syvällisesti työn fyysisiin ja henkisiin kuormitustekijöihin sekä riskien arviointiin ja hallintaan. Terttu on myös kouluttautunut työnohjaajaksi, kuvallisten menetelmien ohjaajaksi ja ratkaisukeskeiseksi kuvataideterapeutiksi. Hän hyödyntää näitä menetelmiä erityisesti vuorovaikutuksen kehittämisessä ja ihmisten voimavarojen vahvistamisessa. Hänen lähestymistapansa on kokonaisvaltainen, yhdistäen kehon ja mielen hyvinvoinnin edistämisen. Tertun erityisiä kiinnostuksen kohteita ovat ammatillinen vuorovaikutus, työyhteisöjen toimivuus ja yksilöiden voimavarojen tunnistaminen ja tukeminen.
Tunnusluvut tutuiksi ti 9.9.2025 klo 14:00–16:00 ja to 25.9.2025 klo 9:00–11:00
Kehitetään yrityksen sisäisen tuloslaskelman tunnuslukujen ymmärrystä, suunnitelmallisuutta ja seurantaa.
Työpajan tavoitteena on lisätä ymmärrystä ravintolayrityksen sisäisen tuloslaskelman tunnusluvuista painottuen hinnoitteluun ja myyntikatteeseen. Mitä ne kertovat ja miksi ne ovat tärkeitä arjen päätöksenteossa. Myös työntekijöiden on tärkeää tunnistaa keskeiset tunnusluvut ja ymmärtää niiden merkitys omassa työssään, sillä jokaisen panos vaikuttaa kokonaisuuteen. Kun luvut ovat tuttuja, on helpompi tehdä tietoon perustuvia valintoja, jotka tukevat sekä työn sujuvuutta että yrityksen kannattavuutta. Tämä työpaja selkeyttää, mitä lukuja juuri meidän työpaikallamme pitää seurata.
Työpajassa työskennellään pienryhmissä ja tehdään käytännönläheisiä harjoituksia, jotka auttavat tunnuslukujen ymmärtämisessä ja soveltamisessa omaan työhön.
Tämän työpajan avulla:
- Vahvistetaan suunnitelmallisuutta ja taloudellista ajattelua – miten tunnuslukuja voidaan hyödyntää toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä.
- Harjoitellaan tunnuslukujen seurantaa ja tulkintaa – opitaan seuraamaan keskeisiä lukuja ja reagoimaan niiden muutoksiin.
- Yhdistetään talouden tunnusluvut käytännön työhön – miten luvut näkyvät keittiön ja salin arjessa ja miten niihin voidaan vaikuttaa.
- Tuetaan kannattavuuden ja vaikuttavuuden kehittämistä – tunnuslukujen avulla voidaan tehdä parempia päätöksiä ja saavuttaa pysyviä tuloksia.
Ilmoittautuminen 9.9. työpajaan 7.9. klo 18:00 mennessä ja 25.9. työpajaan 23.9. klo 18:00 mennessä.
Ilmoittaudu työpajaan tästä! (elomake.samk.fi)Kouluttajat:
YTM, Restonomi (AMK) Eeva Puhakainen on monipuolinen viestinnän, johtamisen ja HR-alan ammattilainen, joka on kerryttänyt kokemusta erityisesti ravintola- ja media-alalta sekä koulutussektorin lisäksi yksityisiltä palveluyrityksiltä. Hän on työskennellyt pitkään asiantuntija- ja tiiminvetotehtävissä. Hänen erityiset mielenkiinnon kohteensa liittyvät digitalisaation mahdollisuuksiin, ihmisten väliseen viestintään ja sen johtamiseen, ratkaisukeskeisyyteen ja kokeiluihin. Tällä hetkellä Eeva työskentelee TKI-asiantuntijana ja viestinnän lehtorina Haaga-Helia amk:ssa sekä yrittäjänä tarjoten koulutus- ja konsultaatiopalveluja.
Tradenomi (YAMK) Maija Niemelällä on kokemusta tapahtuma- ja ravintola-alalta yli 20 vuotta. Hän on toiminut monenlaisissa rooleissa hospitality-alalla, hovimestarista liiketoimintajohtajaan. Nykyään hän toimii ravintolaliiketoiminnan lehtorina Haaga-Heliassa. Erityisen kiinnostunut hän on asiakaskokemuksesta ja siitä, että loistavaa asiakaskokemusta ei synny ilman hyvää työntekijäkokemusta. Maija uskoo siihen, että asiakas- ja työntekijäkokemuksen ollessa priimaa, syntyy myös tulosta. Tästä syystä myös ravintolaliiketoiminnan tuottojohtaminen ja yrittäjyys ovat lähellä Maijan sydäntä. Kokonaisuuksien hallinta ja toimeenpanemisen taidot ovat keskiössä hänen opetuksessaan.
KM Arja Luirolla on monipuolinen koulutus, työkokemus ja verkosto ravintola-alalta. Hän työskentelee lehtorina Tampereen ammattikorkeakoulun palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelmassa. Hän ymmärtää ravintolatoiminnan taloudelliset realiteetit ja sen, miten sujuva työnjako, selkeä roolitus ja toimiva yhteistyö vaikuttavat paitsi arjen sujuvuuteen myös tulokseen. Hankkeessa hän toimii yritysten tukena kehittämistyössä, auttaen tiimejä löytämään käytännönläheisiä ratkaisuja, jotka tukevat sekä työhyvinvointia että liiketoiminnan tavoitteita.
Asiakas on aina oikeassa to 11.9.2025 klo 14:00–16:00 ja to 18.9.2025 klo 14:15–16:15
Asiakaskokemuksen kehittäminen parantaa palvelun laatua ja asiakaslähtöistä toimintakulttuuria. Työpajassa on kaksi osiota: ”Tunne asiakkaasi” ja ”Asiakkaasi tunne” – ota haltuun molemmat!
Tässä osuudessa pääset soveltamaan palvelumuotoilua oman toimintasi arvioimiseen ja kehittämiseen. Työpajassa opit tuntemaan asiakkaasi paremmin ja arvioimaan palvelukokemuksen onnistuneisuutta asiakkaan näkökulmasta. Saat käyttöösi käyttökelpoisia, käytännönläheisiä työkaluja, joiden avulla voit jatkaa kehittämistyötä myös henkilökuntaa yhdessä osallistaen.
Tämän työpajan avulla:
- Osaat tunnistaa, millaisia asiakkaita teillä asioi ja miksi
- Osaat kuvata, miten asiakkaan palvelukokemus etenee eri vaiheissa
- Osaat ottaa haltuun asiakasajatteluun liittyviä työkaluja ja hyödyntää niitä omassa työyhteisössäsi
Ilmoittautumiset 11.9. työpajaan 10.9. klo 12.00 mennessä ja 18.9. työpajaan 17.9. klo 12.00 mennessä.
Ilmoittaudu työpajaan tästä! (elomake.samk.fi)
Kouluttajat:
Maija Niemelällä on kokemusta tapahtuma- ja ravintola-alalta yli 20-vuotta. Hän on toiminut monenlaisissa rooleissa hospitality-alalla, hovimestarista liiketoimintajohtajaan. Nykyään hän toimii ravintolaliiketoiminnan lehtorina Haaga-Heliassa. Erityisen kiinnostunut hän on asiakaskokemuksesta ja siitä, että loistavaa asiakaskokemusta ei synny ilman hyvää työntekijäkokemusta. Maija uskoo siihen, että asiakas- ja työntekijäkokemuksen ollessa priimaa, syntyy myös tulosta. Tästä syystä myös ravintolaliiketoiminnan tuottojohtaminen ja yrittäjyys ovat lähellä Maijan sydäntä. Kokonaisuuksien hallinta ja toimeenpanemisen taidot ovat keskiössä hänen opetuksessaan.
Mika Kylänen työskentelee opetus- ja asiantuntijatehtävissä Tampereen ammattikorkeakoulussa. Hänen vahvuusalueitaan ovat liiketoiminnan kehittäminen ja palvelukehittäminen, elämystalous ja tulevaisuuksien ennakointi. Näissä valmennuksissa hän on keskittynyt asiakaskokemuksen parantamisen, työprosessien kehittämisen ja jatkuvan oppimisen aihepiireihin. Hän on erittäin innostunut ravintolayritysten auttamisesta ja niiden toiminnan eteenpäin viemisestä.
Ann-Mari Karvinen on kokenut LAB ammattikorkeakoulun lehtori ja asiantuntija, joka yhdistää koulutuksissaan asiakaskokemuksen kehittämisen, asiakaspalvelun johtamisen ja prosessijohtamisen osaamisen. Hänellä on yli 20 vuoden käytännön kokemus ravintola- ja palvelualalta sekä vahva ymmärrys siitä, miten prosessit, järjestelmät ja ihmiset saadaan toimimaan tehokkaasti yhteen. Ann-Mari auttaa organisaatioita kehittämään asiakaspalvelun prosesseja niin, että ne tukevat sekä asiakastyytyväisyyttä että liiketoiminnan tavoitteita.
Työhyvinvointi
Seiso suorassa ja käytä kärryä to 11.9.2025 klo 9:00–11:00 ja ti 23.9.2025 klo 9:00–11:00
Parannetaan ergonomiaa ja fyysistä jaksamista. Ergonomia ja fyysinen jaksaminen paranevat oikeilla työasennoilla, nostotekniikoilla ja kehonhuollolla, vähentäen rasitusta ja edistäen hyvinvointia.
Työpajan tavoitteena on vahvistaa osallistujien osaamista ergonomian ja fyysisen jaksamisen edistämisessä. Työhyvinvointi paranee, kun työasennot ovat luontevia, nostotekniikat turvallisia ja kehonhuolto osa arkea. Työpajassa perehdytään käytännönläheisesti keinoihin, joilla voidaan vähentää fyysistä kuormitusta ja ennaltaehkäistä tuki- ja liikuntaelinten vaivoja.
Osallistujat oppivat tunnistamaan ergonomisia haasteita omassa työympäristössään ja saavat konkreettisia työkaluja niiden ratkaisemiseen. Työpaja tukee yritysten tavoitteita työhyvinvoinnin ja tuottavuuden parantamisessa ja sujuvoittamisessa.
Tämän työpajan avulla:
- Opit tunnistamaan ergonomiaan liittyviä kehityskohteita omassa työssäsi
- Opit soveltamaan turvallisia nostotekniikoita ja kehonhuollon menetelmiä
- Saat konkreettisia työkaluja fyysisen jaksamisen tukemiseen työarjessa
- Vahvistat valmiuksiasi edistää työhyvinvointia omassa työyhteisössäsi
Työpajassa harjoitellaan luontevaa kehonkäyttöä ja nostotekniikoita. Työpajaan liittyy yrityskohtainen ennakkotehtävä.
Ilmoittautumiset 11.9 työpajaan 9.9 klo 18.00 mennessä ja 23.9 työpajaan 19.9 klo 18.00 mennessä.
Ilmoittaudu työpajaan tästä! (elomake.samk.fi)Kouluttajat:
Terttu Roivas on kokenut työhyvinvoinnin asiantuntija, joka toimii fysioterapian lehtorina ja työsuojeluvaltuutettuna Tampereen ammattikorkeakoulussa. Hänellä on yli 30 vuoden kokemus kehon käytöstä, ergonomiasta ja kehonhuollosta. Työsuojeluvaltuutettuna Terttu on perehtynyt syvällisesti työn fyysisiin ja henkisiin kuormitustekijöihin sekä riskien arviointiin ja hallintaan. Terttu on myös kouluttautunut työnohjaajaksi, kuvallisten menetelmien ohjaajaksi ja ratkaisukeskeiseksi kuvataideterapeutiksi. Hän hyödyntää näitä menetelmiä erityisesti vuorovaikutuksen kehittämisessä ja ihmisten voimavarojen vahvistamisessa. Hänen lähestymistapansa on kokonaisvaltainen, yhdistäen kehon ja mielen hyvinvoinnin edistämisen. Tertun erityisiä kiinnostuksen kohteita ovat ammatillinen vuorovaikutus, työyhteisöjen toimivuus ja yksilöiden voimavarojen tunnistaminen ja tukeminen.
Restonomi (YAMK) Taina Seppälä-Kolkka työskentelee asiantuntijana Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan (TKI) tiimissä. Hänellä on vahvaa osaamista kestävän kehityksen edistämisessä sekä ammattikeittiöiden ruokatuotannon kehittämisessä. Seinäjoen ammattikorkeakoulussa hän on toiminut noin seitsemän vuoden ajan hanketoiminnan parissa, keskittyen erityisesti ruokahävikin vähentämiseen ja prosessien optimointiin. Tainan erityisosaamista on käytännönläheisten ja mitattavia tuloksia tuottavien ratkaisujen rakentaminen yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa.
Restonomi (YAMK) Kirta Nieminen on ravitsemisalan monipuolinen osaaja, joka työskentelee lehtorina ja TKI-asiantuntijana Seinäjoen ammattikorkeakoulussa. Hänellä on vahva kokemus ammattikeittiöiden ruokatuotannon kehittämisestä, tilasuunnittelusta, kestävästä kehityksestä sekä digitaalisten ratkaisujen hyödyntämisestä ravitsemisalalla. Kirtan erityisiä kiinnostuksen kohteita ovat kestävien ruokaratkaisujen kehittäminen ja vastuullisuuden edistäminen, ammattikeittiöiden prosessien tehostaminen, sekä työhyvinvoinnin ja ergonomian vahvistaminen osana kokonaisvaltaista ruokapalvelujen kehittämistä.
Puhalletaan yhteen hiileen ti 7.10.2025 klo 13:00–15:00 ja ti 14.10.2025 klo 13:00–15:00
Toivoisitko, että työyhteisössäsi olisi avoimuuden ja luottamuksen kulttuuri, jossa virheitä ei piilotella, vaan on lupa epäonnistua ja oppia? Tervetuloa oppimaan ja keskustelemaan tiimihengestä ja sen merkityksestä sekä saamaan uusia näkökulmia!
Hyvä työilmapiiri syntyy pienistä teoista ja yhteisestä tahdosta, ja se on pohja paitsi työhyvinvoinnille myös tuottavuudelle. Koulutuksessa pysähdytään sen äärelle, miten luottamus, psykologinen turvallisuus ja tiimihenki rakentuvat. Ravintolatyössä, jossa vauhti on usein kova ja tilanteet vaihtelevat, hyvä ilmapiiri on kuin selkänoja – se kannattelee ja auttaa jaksamaan. Yhdessä rakennettu ilmapiiri tekee työstä sujuvampaa ja mielekkäämpää kaikille.
Koulutuksessa käydään luottamuksellista keskustelua myös omista kokemuksista ja jaetaan ajatuksia työilmapiiristä toisten osallistujien kanssa.
Tämän työpajan avulla:
- Opit, mistä luottamus, psykologinen turvallisuus ja tiimihenki syntyvät.
- Ymmärrät, mitä hyötyjä turvallisesta ilmapiiristä on niin työntekijälle kuin koko yrityksellekin.
- Saat vinkkejä siihen, mitä työntekijä ja esihenkilö voivat tehdä tiimihengen parantamiseksi.
- Pääset jakamaan kokemuksia ja ajatuksia muiden ravintola-alan ammattilaisten kanssa.
Ilmoittautumiset 7.10. työpajaan 6.10. klo 12.00 mennessä ja 14.10. työpajaan 13.10. klo 12.00 mennessä.
Ilmoittaudu työpajaan tästä! (elomake.samk.fi)Kouluttaja/t:
FM Minna Kalliomäki on monipuolinen HR- ja ohjaustyön ammattilainen, joka on kerryttänyt kokemusta eri toimialoilta. Hän on työskennellyt pitkään esihenkilö- ja johtoryhmätehtävissä. Hänen erityiset mielenkiinnon kohteensa liittyvät (työ)hyvinvointiin, ihmisten johtamiseen, ratkaisukeskeisyyteen ja positiiviseen psykologiaan. Tällä hetkellä Minna työskentelee työhyvinvoinnin asiantuntijana sekä yrittäjänä tarjoten työnohjaus-, lyhytterapia-, valmennus- ja työyhteisösovittelupalveluja.
FM Reetta Nyman on vuorovaikutuksen, viestinnän ja psykologian asiantuntija. Reetalla on kokemusta niin työyhteisösovittelusta kuin siitäkin, miten luottamus ja avoimuus rakennetaan arjen työssä. Kouluttajana hän on innostava, osallistava ja inhimillisesti läsnä, ja auttaa osallistujia löytämään konkreettisia keinoja oman työyhteisön kehittämiseen. Reetta innostuu erityisesti merkityksellisistä kohtaamisista ja yhteisöllisyyden rakentamisesta. Häntä motivoi mahdollisuus auttaa ihmisiä oivaltamaan, oppimaan ja löytämään omat voimavaransa.
KM Emmi Ollila on pedagogi – opetuksen ja ohjauksen asiantuntija. Hänellä on pitkä kokemus erilaisista koulutustilanteista sekä verkossa että kasvokkain. Emmiä kiehtoo erityisesti, miten etätyöpajoihin luodaan lämmin ja kannustava ilmapiiri, joka rohkaisee kaikkia jakamaan ajatuksiaan. Kouluttajana Emmi on kuunteleva, siltoja rakentava ja lempeä. Hän innostuu, kun keskusteluissa löytyy uusia näkökulmia, jotka vievät ryhmää lähemmäs ratkaisua.
Työvuoro-Tetris ti 16.9.2025 klo 14:00–16:00 ja ti 7.10.2025 klo 14:00–16:00
Hyvä työvuorolista on kuin tetris tai palapeli, jossa kaikki palat loksahtavat kohdalleen: asiakaspalvelu, kannattavuus ja jaksaminen. Tule mukaan löytämään ne keinot, joilla työvuorolista alkaa palvella koko työyhteisöä!
Työvuorolistan tekeminen on arjen tärkeimpiä johtamisen välineitä etenkin pienemmissä ravintolayrityksissä, joissa kaikki työntekijät ovat avainasemassa. Hyvä työvuorolista ei ole vain vuorojen jakamista, vaan se vaikuttaa kannattavuuteen, asiakaspalvelun laatuun sekä työntekijöiden jaksamiseen ja hyvinvointiin. Tässä työpajassa pureudumme siihen, mitkä elementit tekevät työvuorolistasta toimivan ja miksi on tärkeää, että lista myös pitää.
Koulutuksen jälkeen osallistujat:
- Tunnistavat hyvän työvuorolistan keskeiset elementit ja osapuolet, joita sen tulee palvella
- Ymmärtävät, miksi työvuorolistan noudattaminen tukee sekä jaksamista että liiketoimintaa
- Osaavat tunnistaa tavallisimmat sudenkuopat ja löytää keinoja välttää niitä
- Saavat käytännön ideoita ja vertaistukea työvuorosuunnitteluun pienemmissä yrityksissä
Ilmoittautumiset 16.9. työpajaan 15.9. klo 12.00 mennessä ja 7.10. työpajaan 6.10. klo 12.00 mennessä.
Ilmoittaudu työpajaan tästä! (elomake.samk.fi)Kouluttajat:
Restonomi Terja Wahlberg on pitkän linjan ravintola- ja matkailualan ammattilainen, jolla on yli 30 vuoden kokemus alalta – näistä yli 20 vuotta ravintolayrittäjänä. Vuosien yrittäjäkokemus on tuonut hänelle vahvan liiketoimintaosaamisen sekä syvällistä asiantuntemusta mara-aloilta, erityisesti ravintolatoiminnan ja henkilöstön johtamisesta, taloushallinnosta sekä vaativien tilaisuuksien suunnittelusta ja toteutuksesta. Terjaa innostaa erityisesti kestävän ruokamatkailun kehittäminen sekä työn sujuvuuden ja tuottavuuden edistäminen ravintola-alalla. Yrittäjyyden näkökulma on keskeinen osa hänen asiantuntijuuttaan ja tekemistään. Tällä hetkellä hän työskentelee Satakunnan ammattikorkeakoulun Matkailun kehittämiskeskuksessa matkailualan kehittämishankkeiden parissa.
MMM Outi Rekola on ravintola-alan kokenut asiantuntija ja kouluttaja, jolla pitkä ja monipuolinen työkokemus alan eri tehtävistä erityisesti Helsingissä sekä kansainvälistä kokemusta Lontoosta. Hän toimii tällä hetkellä ravintolaliiketoiminnan lehtorina Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Outin akateeminen tausta yhdistää kuluttajakäyttäytymisen, sosiaalipsykologian ja johtamisen näkökulmia. Outia kiinnostavat erityisesti työelämän vuorovaikutuskulttuuri, vastuullinen ja inhimillinen johtaminen sekä asiakaskokemuksen kehittäminen ravintola-alalla.
Jaksaa, jaksaa ti 9.9.2025 klo 9:00–11:00 ja ti 16.9.2025 klo 13:00–15:00
Tunnistatko työhyvinvointiisi vaikuttavia kuormitus- ja voimavaratekijöitä? Tervetuloa keskustelemaan ja saamaan uusia näkökulmia työhyvinvointisi tueksi!
Työelämässä kuormitus voi kasvaa huomaamatta. Tässä koulutuksessa pysähdytään tunnistamaan työn kuormitus- ja voimavaratekijöitä sekä etsimään keinoja, joilla omaa työhyvinvointia voi tukea arjen keskellä. Koulutuksessa käydään luottamuksellista keskustelua omista kokemuksista ja jaetaan ideoita työhyvinvoinnin ylläpidosta ja kehittämisestä.
Tämän työpajan avulla:
- Tunnistat työn kuormitus- ja voimavaratekijöitä
- Ymmärrät tunteiden vaikutuksia työhyvinvointiin
- Opit, miten vahvistat motivaatiota työhyvinvoinnin tukemiseksi
- Pääset jakamaan kokemuksia ja ajatuksia muiden ravintola-alan ammattilaisten kanssa
Ilmoittautumiset 9.9. työpajaan 8.10. klo 12.00 mennessä ja 16.9. työpajaan 15.9. klo 12.00 mennessä.
Ilmoittaudu työpajaan tästä! (elomake.samk.fi)Kouluttajat:
FM Minna Kalliomäki on monipuolinen HR- ja ohjaustyön ammattilainen, joka on kerryttänyt kokemusta eri toimialoilta. Hän on työskennellyt pitkään esihenkilö- ja johtoryhmätehtävissä. Hänen erityiset mielenkiinnon kohteensa liittyvät (työ)hyvinvointiin, ihmisten johtamiseen, ratkaisukeskeisyyteen ja positiiviseen psykologiaan. Tällä hetkellä Minna työskentelee työhyvinvoinnin asiantuntijana sekä yrittäjänä tarjoten työnohjaus-, lyhytterapia-, valmennus- ja työyhteisösovittelupalveluja.
FM Reetta Nyman on vuorovaikutuksen, viestinnän ja psykologian asiantuntija. Reetalla on kokemusta niin työyhteisösovittelusta kuin siitäkin, miten luottamus ja avoimuus rakennetaan arjen työssä. Kouluttajana hän on innostava, osallistava ja inhimillisesti läsnä, ja auttaa osallistujia löytämään konkreettisia keinoja oman työyhteisön kehittämiseen. Reetta innostuu erityisesti merkityksellisistä kohtaamisista ja yhteisöllisyyden rakentamisesta. Häntä motivoi mahdollisuus auttaa ihmisiä oivaltamaan, oppimaan ja löytämään omat voimavaransa.
KM Emmi Ollila on pedagogi – opetuksen ja ohjauksen asiantuntija. Hänellä on pitkä kokemus erilaisista koulutustilanteista sekä verkossa että kasvokkain. Emmiä kiehtoo erityisesti, miten etätyöpajoihin luodaan lämmin ja kannustava ilmapiiri, joka rohkaisee kaikkia jakamaan ajatuksiaan. Kouluttajana Emmi on kuunteleva, siltoja rakentava ja lempeä. Hän innostuu, kun keskusteluissa löytyy uusia näkökulmia, jotka vievät ryhmää lähemmäs ratkaisua.
Menneet tapahtumat
Sujuvuudesta kilpailuetua -webinaari 13.2.2025 klo 14–17. Ilmoittaudu mukaan!
Onko sujuvuus ravintolanne kilpailuetu? Tule tekemään kanssamme parempaa ravintola-alan työelämää!...